השבוע ה-40 להריון נחשב למשמעותי מאחר והלידה מתקרבת ויכולה לקרות בכל יום. בשבוע ה-40 להריון רוב הנשים לחוצות לקראת הלידה הצפויה, אך נשים רבות אינן חוות צירים או סימן אחר שמעיד על כך שהלידה מתקרבת. למעשה, רק כ-6% מהנשים ההרות יולדות בתאריך הלידה המשוער, לכן אין צורך להילחץ אם הצירים עדיין לא הגיעו. החל משבוע זה, האם והעובר נמצאים תחת מעקב רציף, הנקרא גם מעקב הריון עודף, וכל יומיים שלושה האם והעובר עוברים סדרת בדיקות על מנת לוודא את תקינות ההריון ובריאותם, הבדיקות כוללות מוניטור לעובר, לחץ דם, דופק, רמת חלבון בשתן, בדיקה גניקולוגית ואולטרה סאונד.

מה קורה אצל העובר ברחם בשבוע ה-40 להריון?

שבוע 40 להריון הוא שבוע קריטי במסע הארוך והמרגש עד הלידה. בשבוע ה-40 העובר מגיע למשקל ממוצע כ-3.5 ק"ג, אורכו כ-55 ס"מ, הראש שלו לרוב ממוקם באזור האגן, כלומר הוא התהפך כבר, הקוטר הבין קודקודי עומד על כ-9.5 ס"מ.

בשלב זה יש לעובר רפלקסים מפותחים, הוא מסוגל למצמץ ולעצום את עיניו, לסובב את ראשו ולאחוז בחוזקה. כמו כן, בשבוע ה-40 להריון העובר מגיב היטב לקולות, לאור ולמגע. פלומת ראשו נושרת, לעיתים חלק מהפלומה תישאר גם בלידה, ולמעשה העובד מסיים את גדילתו ברחם והוא מוכן ומצפה ללידה.

שבוע 40 להריון – מעקב הריון עודף

כאשר ההריון מגיע לשבוע ה-40 יש להקפיד על מעקב הריון עודף כדי לאתר מבעוד מועד סיבוכים אפשריים כמו מי שפיר בכמות קטנה או עצירה משמעתית בגדילת העובר. המעקב הרציף החל מהשבוע ה-40 להריון נועד לאתר בזמן גם סיבוכים אצל האם כמו רעלת הריון, תופעה שכיחה יחסית, ובהתאם לצורך הרופאים יקבעו האם נדרש זירוז לידה.

מהשבוע ה-40 האם חייבת לשים לב לתנועות העובר, ועליה להיות במעקב צמוד ורציף ולהגיע למרפאה כדי לעבוד סדרת בדיקות אחת ליומיים שלושה. הבדיקות במסגרת מעקב הריון עודף הן מדידת לחץ דם, מוניטור לעובר, אולטרה סאונד ועוד.

ראוי לציין כי כיום הרופאים ממליצים להימנע מהריון עודף, ויולדת העוברת את תאריך הלידה המשוער, כלומר שבוע 40 להריון, חייבת להיות במעקב רציף ואם היא מגיעה לשבוע 41 ועוד 3 ימים הרופאים ימליצו על זירוז לידה. בשבוע ה-40 מתחילים להופיע צירים שתדירותם ועוצמתם עולה בהדרגה. צירי לידה הם התכווצויות חזקות של הרחם המלוות בכאבים, כאשר הצירים מופיעים כל 4 דקות, נמשכים לפחות דקה ומגיעים באופן מסודר יש להגיע למיון.

במצבים מסוימים האם ההרה תחווה צירים מדומים (ברקסטון היקס), וכל עוד אין דימום, ירידת מים ושינוי בתועות העובר אין צורך להגיע לחדר מיון. אם מגיעים לשבוע ה-40 להריון ועדיין אין צירים אין מקום לדאגה אך יש להקפיד על מעקב תכוף ורציף.

הריון
הריון אילוסטרציה צילום FREEPIK

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *