בשנים האחרונות נחשפנו בתקשורת לסגנון ה"בייבי יוגה". האם הוא מהווה סכנה ממשית לתינוק או שמא משפר את ההתפתחות הפיזית והמנטלית שלו, הודות ליוגה? כל הפרטים בכתבה הבאה.

יוגה על קצה המזלג

היוגה בבסיסה היא תרגול רוחני שמטרתו העלאת המודעות והחיבור אל העצמי.

דרך המימד הפיזי, קרי, תנוחות מסויימות(אסנות) ודרך התנועה, המתרגל יוכל לפתח את רמת המודעות שלו.

היוגה הגיחה אל העולם המערבי מהודו, שם מהווה חלק בלתי נפרד בתורות החשיבה ההינדיות.

היוגה משקפת את איחוד הגמשי והרוחני. מסע אישי שבו המתרגל יוכל להתמודד עם קשיים, פיזים ונפשיים כאחד.

כיום יש סגנונות רבים ומגוונים ליוגה, בעוד שכולם קשורים זה בזה, הודות לתנוחות הבסיסיות של השיטה.

הידעתם שיש שני סוגי בייבי יוגה והם ממש לא דומים אחד לשני? הראשון הוא השיטה הרוסית, זו שרואים בטלוויזיה עם הטלטלות וההנפות, והסוג השני הוא שיטה הודית שכוללת הרפיה, מגע ותנועה רכה.

מהי בייבי יוגה?

בדומה ליוגה, גם בייבי יוגה מתמקדת בחיבור. חיבור מרגש בן האם לתינוק המתקיים מתוך הקשבה והבנה של צרכיו, הודות לתנועה הייחודית ליוגה.

כאמור, היוגה היא שיטה עתיקה. הבייבי יוגה לעומת זאת, הגיעה למערב רק במאה הקודמת. מאז הגעתה אלינו, התפתחה לשתי שיטות עיקריות:

השיטה הרוסית : אותה פיתח דר' איגור צ'רקובסקי, מתרגל יוגה ומייסד לידות המים ברוסיה. את השיטה פיתח לאחר שבתו נולדה פגה ומתוך רצונו להביאה להתפתחות תקינה. על כן, הוא פיתח סדרה של תרגילים אשר כללו בין היתר טלטולים והנפות של הזעטוטה, הן במים והן באוויר. זאת כדי למנוע קשיים ועיכובים התפתחותיים. לאחר שבתו הגיעה להתפתחות תקינה, הוא החליט להפיץ את השיטה שפיתח הלאה ולטפל בתינוקות אחרים בעלי לקויות התפתחותיות. בהמשך השיטה נוסתה גם על תינוקות בריאים.

ללא צל של ספק, השיטה שנויה במחלוקת ועוררה סערה גדולה בקרב הורים רבים. מאחר ומדובר בשיטה אגרסיבית, היא נתפסת כמסוכנת ביותר בעיני מומחים רבים, אשר אינם ממליצים להורים לקחת את ילדיהם להתנסות בה.

השיטה ההודית : היוגה הרכה. השיטה הנפוצה יותר במערב, בה דוגלים מרבית מדריכי היוגה. שיטה זו בנויה על העקרונות הבסיסים של היוגה הקלאסית (האטה יוגה). על פי השיטה, באמצעות הנשימה, התנועה העדינה, ההקשבה לגוף ולבסוף ההרפיה, התינוקות יוכלו להתפתח ולהפיק רבות, בייחוד בשלב רך זה שהם נמצאים בו.

 

יתרונות הבייבי יוגה

עוד ברחם אמו, העובר עטוף במגע ותנועה. למעשה, הקשר הישיר שלו עם אמו, הוא הודות למגע. הוא נוצר ומתפתח ברחם אמו, הודות למגע עמה.

אם כך, התינוק חווה מגע עוד מהיותו עובר והוא ממשיך לחוות מגע גם לאחר היוולדותו.

לאחר שנולד, התינוק זקוק לחום ומגע, וכן לתנועה, על מנת שיתפתח באופן מלא ותקין.

תרגול בשיטת בייבי יוגה מאפשר למעשה לתינוק לחזור לאיזור הנוחות שלו ולתחושות שחווה עוד ברחם אמו. לחווית המגע והתנועה.

דרך התנועה העדינה והרכה שהתרגול מביא עמו, התינוק יתחיל אט אט לחקור את גופו. יבין מהם גבולותיו, מה בטוח ומה מסוכן לו. יפתח איזון ושיווי משקל. יחזק ויפתח את הגמישות של שריריו. כל אלו יתרמו למערכת התפתחותית תקינה אשר ללא ספק חשובה בשלב מוקדם ומעצב זה של חייו.

כמו כן, התרגול מהווה הזדמנות נהדרת לזמן איכות של ההורה עם התינוק. דרך מגע ויצירת קשר עין, יוכל ההורה להקשיב ולהבין באמת, למה זקוק התינוק שלו.

מאחר ותינוקות בגילאים אלו לא מדברים, חשוב שההורה ילמד לתקשר איתו בשפות שונות. שפת המגע, ההתבוננות וכד'. שיעורי הבייבי יוגה ללא ספק ממלאים את המקום הזה.

 

בייבי יוגה
בייבי יוגה, צילום באדיבות pixabay

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *